CCWH - CCHF

Canadian Committee on Women's History – Comité canadien de l'histoire des femmes

Rise Up! A Digital Archive of Feminist Activism Teaching Resources Feedback

Rise Up! A Digital Archive of Feminist Activism is looking to expanding their existing teaching resources section. As part of the process, they are seeking feedback from anyone who might have used these resources or the archives in their teaching and/or research. If you have used these resources and want to help out, you can get in touch with the archive at alanacattapan@riseupfeministarchive.ca.

The Marta Danylewycz Memorial Fund 2019

The Marta Danylewycz Memorial Fund 2019 competition is now accepting applications!

The Marta Danylewycz Memorial Fund is now accepting applications.

The Marta Danylewycz Memorial Fund was established with the primary objective of continuing, promoting, and supporting work in women’s and gender history from afeminist perspective. More specifically, the Fund supports historical research at the doctoral level in the following areas: women and ethnicity, women and religion, women and work, women and social reform, women and education, women and family. The Fund is administered by the Canadian Research Institute for the Advancement of Women- Institut canadien de recherches sur les femmes (CRIAW-ICREF), Ottawa, Canada.

This award consists of one grant of $1,000. Each project is evaluated by members of a special jury, whose decisions are final. No individual critiques can be provided. If no submissions meet the jury’s requirements, the grant money will be returned to the Fund for a possible double award the following year.

Doctoral students who are in the latter stages of their thesis or dissertation are eligible to apply. There are no citizenship restrictions as long as the applicant is attached to a Canadian institution for the duration of the grant, or the research has application in the Canadian environment. Applications can be made in either official language, English or French.

GENERAL CRITERIA

  • The subject matter of the research project must support the aims of the Fund, as described above.
  • The research project must be well-defined in terms of objectives, implementation, and expected results, and must reflect good scholarship.

Candidates should send one electronic copy of their C.V. and of their application(except the letters of recommendation, but including the names and emails of their referees) by midnight 23 April, 2019 to info@criaw-icref.ca. Please indicate ‘Marta D. application’ in the subject line.

Deadline for application is April 23rd, 2019.

 

For more information, including the grant application form, check out: https://www.criaw-icref.ca/images/publications/d6c2f0c785330b712d70b1c7dc2e3903.pdf 

Appel à candidature/Call for Nominations

Chères membres du CCHF-CCWH, 

 Notre réunion annuelle approche à grands pas! Le comité exécutif de votre association a besoin de vous, car plusieurs postes doivent être comblés : 

  •  vice-présidente / présidente (2019-2020 pour la vice présidence; 2020-2021 pour la présidence)
  • secrétaire de langue anglaise/coordonnatrice des prix (2019-2022)
  • secrétaire de langue française (2019-2022)
  • trésorière (2019-2022)
  • Représentantes des étudiantes aux cycles supérieurs (1) (2019-21)
  • Représentantes régionales pour les deux régions suivantes (2019-21):
    • l’Atlantique
    • Les Prairies
    • Représentante des historiennes interdisciplinaires (2019-21)
    • Représentante de l’histoire publique (2019-21)

Toutes les nominations sont les bienvenues, peu importe si vous faites partie de l’exécutif ou non, si vous vous portez volontaire, ou si vous songez à une personne dynamique que vous aimeriez voir siéger comme représentante. Bien sûr, les membres actuelles peuvent nous signifier leur intention de continuer au même poste ou leur désir d’assumer de nouvelles responsabilités. Les membres sortantes peuvent aussi nous suggérer des personnes pour les remplacer.  

Les nominations seront annoncées lors de notre réunion annuelle. Si nous recevons plus d’une nomination pour un même poste, nous procèderons à des élections. Les personnes nommées n’ont pas à être présentes à l’AG pour devenir membres de l’exécutif.

La vitalité et la représentativité de notre exécutif dépend de votre implication; nous espérons recevoir de nombreuses candidatures! Veuillez communiquer avec Eryk Martin, Mises en candidature (eryk.martin@kpu.ca). Date limite 15 April 2019

 Cordialement,

Lara Campbell and Willeen Keough


Dear CCWH/CCHF Members,

Our annual meeting is approaching fast!  The executive committee of the CCWH/CCHF needs you – we are seeking volunteers to fill the following positions:

  • Vice-Chair/Chair (2019-2020 for Vice-Chair; 2020-2021 for Chair)
  • English Language Secretary/Prize Coordinator (2019-2022)
  • French Language Secretary (2019-2022)
  • Treasurer (2019-2022)
  • Graduate Student Representatives (1) (2019-2021)
  • Regional Representatives for the following regions (2019-21):
    • Atlantic
    • Prairies
    • Interdisciplinary historians’ representative (2019-21)
    • Public history representative (2019-21)

All nominations are welcome, whether you have been a part of the executive before or not.  You may self-nominate or you may suggest someone you think would be a well-suited for a particular role.  As well, members currently serving in these positions are also welcome to indicate their willingness to continue or their desire to assume new responsibilities. Outgoing representatives may also suggest suitable people to be their replacements.

The nominations will be announced during our annual meeting.  If we receive more than one nomination for the same position, we will proceed with elections.  Nominees do not have to be present at the AGM in order to serve.

The vibrancy of our executive depends on you!  We hope to receive numerous nominations – please contact Eryk Martin, Nominating Committee (eryk.martin@kpu.ca). Deadline 15 April 2019

Sincerely,

Lara Campbell and Willeen Keough

CCWH Book Launch and Reception

Chères\Chers collègues,

Avez-vous publié une monographie ou un recueil collectif en 2018-2019?

Si vous souhaitez faire un lancement de votre ouvrage lors de la réception du CCWC-CCHF, le lundi 3 juin entre 17h30 et 20h00, au , svp, contactez-moi (lchilton@upei.ca).Ce sera un plaisir de souligner votre réalisation et, par la même occasion, de promouvoir votre livre!

Au plaisir de vous lire!

Cordialement,

Lisa Chilton


Dear colleagues,

Did you publish a monograph or edited collection in 2018-2019? If you would like to launch your book at the CCWH reception on Monday June 3 from 5:30-8:00 at the University of British Columbia, please get in touch with me (lchilton@upei.ca). I am organizing the event and will be happy to promote your book and celebrate your achievement. I look forward to hearing from you.

All the best,

Lisa Chilton

Digitizing the Pedestal

By Eryk Martin, Department of History

Kwantlen Polytechnic University

In so many ways 2018 was another raging dumpster fire of patriarchal violence and toxic masculinity. In that context, I thought I’d highlight something that brought me some feminist joy over this last year: the digitization of one of Canada’s early women’s liberation periodicals, The Pedestal.

Activists at Simon Fraser University established the paper in 1969 to support the work of the Vancouver Women’s Caucus, which had formed out of the university’s student movement and was creating innovative forms of feminist activism. Here, as in other places, the priorities, assumptions, and imagination of these early feminist projects drew from the overlapping interests that marked so much of the political environment of the 1960s and early 1970s.

Published between 1969 and 1975, The Pedestal was an incredibly important tool for feminist organizing, analysis, and news. A brief glimpse at some of its topics over the years sheds light on this. Examples include: motherhood, guerrilla theatre, human rights legislation, abortion, women and the New Democratic Party, Indigenous women, childcare services, the labour movement, sexual violence, poetry and literature, lesbian rights, updates on women’s and feminist conferences, and women’s history, among many other subjects.

According to The Vancouver Women’s Caucus: A Women’s Liberation History Project, the decision to digitize the Pedistal and other materials was motivated by a desire to support research and awareness about feminist history, particularly among younger women.

Like other feminist history projects—including Rise Up! A Digital Archive of Feminist Activism—the digitization of Vancouver Women’s Caucus materials could have a big impact not only on our research, but also on our teaching. Digital access means that our students can discover and use these primary sources in huge range of ways. This is particularly important for those of us that teach at institutions that do not have university archives or special collection branches in our libraries. In my teaching context, I simply don’t have the option to take my students into a physical archive without expending a great deal of travel and time in the process. In this context, participant-led projects that share past activist work and experience play a critical role in shaping the archival record and possibilities of engaging with it.

Questionner l’histoire des femmes et du genre à l’aune de l’inclusion et de l’exclusion[1]

Adèle Clapperton-Richard, UQAM [1]

(rédactrice invitée Magda Fahrni)

Le 29 janvier dernier paraissait dans le journal Le Devoir une lettre ouverte intitulée « Est-il permis de critiquer le militantisme transgenre? ». Johanne St-Amour, membre du groupe Pour les droits des femmes du Québec (PDF Québec, un groupe défendant notamment des positions sur la laïcité aux tendances xénophobes, particulièrement par rapport à la question du port de signes religieux) y exprimait une crainte envers ce qu’elle considère comme un « lobby transgenre omniprésent ». Ce serait là « une nouvelle tentative patriarcale de reprendre le contrôle sur les femmes et leur corps », dont les « conséquences sur toutes les femmes » doivent être dénoncées. Elle s’inquiète par exemple de « l’altération des mots pour désigner les organes sexuels féminins et les femmes » ou encore de l’« intégration des femmes trans dans les statistiques concernant les femmes », puisque, selon elle, ça « fausse certaines réalités ». Sa conclusion est énoncée clairement : « le militantisme transgenre (comme le militantisme contre la laïcité) est une menace pour les luttes féministes ET pour les femmes ». En d’autres termes, elle soutient que tenir compte des réalités de groupes minorisés se retrouvant à l’intersection de différentes oppressions risquerait de briser « l’unité » de « la » lutte féministe.

Le contexte qui entoure la publication de ce texte manifestement transphobe mérite d’être rapidement présenté. À la fin du mois de janvier dernier, l’assemblée du syndicat de l’Alliance des professeures et professeurs de Montréal a décidé d’annuler la tenue d’une conférence de Nadia El-Mabrouk, professeure d’informatique à l’Université de Montréal, également membre de PDF Québec. La raison : ses propos transphobes, notamment exprimés dans un texte d’opinion paru dans La Presse en mai 2018. La lettre de Johanne St-Amour venait donc appuyer ce genre de propos et soutenait que le bannissement – jugé injuste – de Nadia El-Mabrouk était les faits d’un « influent lobby trans », issu d’une « idéologie » qu’on ne pourrait plus critiquer…

Je ne veux pas revenir ici sur l’affolement médiatique, qui a suivi cette décision du syndicat, autour de la « censure » – ce mot qui revient toujours et qui est répété, invoqué, sans cesse, par des personnes qui ont toutes les tribunes pour l’exprimer (un drôle de paradoxe sur lequel je ne m’avancerai pas non plus, mais qu’il est peut-être bon de souligner). Le texte de Johanne St-Amour m’est plutôt apparu comme un – brutal – point de départ pour réfléchir aux questions de l’inclusion et de l’exclusion, questions qui traversent les mouvements féministes, mais aussi l’histoire des femmes et du genre.

La priorisation de certaines causes et la défense de certains droits aux détriments d’autres ont été et sont encore mises de l’avant par des groupes qui prétendent souvent parler au nom d’un bien commun ou d’un universel de leur point de vue. Aujourd’hui encore, il semble que la reconnaissance du fait que tous et toutes ne vivent pas les mêmes expériences, ne partagent pas les mêmes vécus et ne bénéficient pas nécessairement des mêmes privilèges que d’autres ne va pas de soi. Cela fait pourtant longtemps que des femmes clament haut et fort pour que les luttes féministes ne soient pas menées sans tenir compte de toutes les femmes, ni sans effacer les autres enjeux qui affectent les vies des femmes de différentes conditions. Au XIXesiècle, Sojourner Truth et Mary Shadd Cary l’avaient par exemple énoncé et porté à travers leurs revendications abolitionnistes, aux États-Unis et au Canada. Plus tard, Audre Lorde, militante féministe noire, l’avait aussi exprimé au colloque “Second Sex”tenu à New York University en 1979: « There can be no discussion on feminist theory […] without examining our many differences, and without significant input from poor women, black and third-world women, and lesbians ».

Ce qui apparaît comme des « nouvelles définitions du féminisme et des femmesqui servent des intérêts sectaires ou communautaristes »(ce sont les mots employés par PDF Québec) est en fait la prise en compte des disparités entre les expériences et les vécus féminins, et avec elle le rejet de l’idée d’un modèle unique d’oppression universelle commun à toutes les femmes. Ceci n’engage aucune trahison ni fragmentation des combats et idéaux féministes – puisqu’ils sont, comme les militantes qui les composent et les portent, pluriels et différents. De la même manière, affirmer que les expériences et les vécus des femmes dans l’histoire varient en fonction d’autres éléments que le – seul – fait « d’être » une femme, ça n’est certainement pas rétrécir et confiner l’histoire des femmes et du genre dans des particularités; au contraire, c’est en élargir la portée et la représentativité.

En ce sens, j’ai été saisie récemment par la lecture d’un texte qui rend tout à fait compte de la nécessité de tenir compte de facteurs autres que le genre – dans ce cas-ci, raciaux – pour cerner les diverses dimensions et la complexité d’un événement historique. Dans “White Women and The Economy of Slavery”, Stephanie E. Jones-Rogers, professeure au Département d’histoire de l’University of California – Berkeley, relate l’épisode d’une pétition lancée en 1849 par soixante-cinq « ladies of Fayette County » au Tennessee, pour demander un changement dans la doctrine juridique afin de protéger la succession personnelle des femmes mariées. Ces femmes demandaient ainsi à la législature d’élaborer et de promulguer une loi étatique afin que « the personal estates of females be placed upon a similar basis as their Real estate, and so protected and secured that it cannot be sold, and taken from them without their consent ». Cette demande pour faire avancer les droits de ces femmes semblait louable, mais reposait sur une raison spécifique qui l’était beaucoup moins : l’esclavage. C’est que la possession d’esclaves accordait aux femmes dans cette région du sud des États-Unis un certain statut social et une stabilité; c’était le type de propriété qui leur importait le plus. Elles affirmaient qu’en raison des « peculiar Southern institutions, manners, and customs, it [wa]s in most cases a much greater privation and inconvenience to the married ladies to be deprived of their slaves than of their land ». Elles clamaient aussi que c’était elles, les femmes, « who owned the slaves in their households, not their husbands ». L’article de Jones-Rogers, tiré de ses recherches sur le rôle des femmes blanches dans l’économie esclavagiste du sud des États-Unis, montre ainsi, d’une part, que le phénomène de l’esclavage était nettement genré, et, d’autre part, que la requête ou l’octroi de droits pour des femmes ne s’accompagnaient pas de factod’une émancipation de toutesles femmes, encore moins d’autres groupes opprimés. Ce genre d’étude invite ainsi à dépasser les a prioripossibles sur les projets d’affranchissement et les gains qui semblentparfois universellement bénéfiques, et à les comprendre en fonction de rapports d’inclusion et d’exclusion.

Je me suis dit qu’au Québec et au Canada, bon nombre d’avancées, de victoires et d’émancipations qui sont mises de l’avant dans l’histoire des femmes et du genre ou du féminisme – et dans l’histoire tout court! – devraient sans doute être réinterrogées à l’aune de ces questions d’inclusion et d’exclusion. La politologue Caroline Jacquet soulignait avec justesse dans son excellent texte « Commémorer quelle histoire féministe? » qu’« il est essentiel de prendre un recul critique face à une histoire féministe blanche nationaliste occultant l’héritage continu du colonialisme, du racisme et du capacitisme ».Elle donnait ainsi en exemple le fait que la célébration et la commémoration des « Famous Five »– ces cinq militantes qui ont obtenu, en 1929, la reconnaissance du statut juridique de « personne » pour les femmes et leur accessibilité à un siège sénatorial – masquait leur activisme eugéniste. Pensons à un autre exemple tout simple mais très révélateur : le droit de vote des femmes au Québec. Combien de fois l’a-t-on vu présenté comme l’obtention du « suffrage universel » en 1940 alors qu’il excluait les femmes – et les hommes – des Premières Nations? Aussi, on entend rarement que le Québec est la dernière province où les Autochtones inscrit·e·s au regard de la « Loi sur les Indiens » ont pu voter (sans avoir besoin de « s’émanciper », tel que le langage et le système coloniaux l’exigeaient), c’est-à-dire à partir de 1969. De même, s’il est souhaitable de se rappeler que c’est seulement à partir de 1964 que les femmes mariées ont pu commencer à exercer leur capacité juridique au Québec, avec l’adoption du projet de loi 16 modifiant le Code civil du Bas-Canada, il est aussi essentiel de souligner qu’au niveau fédéral, la « Loi sur les Indiens » est restée discriminatoire pour les femmes des Premières Nations jusqu’en 1985. En fait, la loi canadienne l’est encore aujourd’hui, comme le Haut-Commissariat des Nations unies aux droits de l’homme l’a statué en janvier dernier. Ce ne sont là que quelques cas pour illustrer la nécessaire sensibilité à adopter face aux rapports de pouvoir dans l’histoire, mais aussi, surtout, dans la manière dont on la raconte.

Car au-delà des phénomènes et des événements historiques qui ont participé à produire de l’exclusion – concrètement, matériellement, en privant, en interdisant, en dépossédant – il faut aussi se pencher sur la manière dont les représentations et les récits qu’on en (a) fait les (re)produisent aussi. Entre alors en jeu la question des silences et des absences, de ce qu’on tait, de ce qu’on ne montre pas. Dans mes recherches actuelles, qui portent sur le discours et les représentations de genre dans les manuels d’histoire nationale au Québec des années 1950 à 1980, j’ai rapidement rencontré ces silences et ces absences – plutôt, je les ai constatés. Au fur et à mesure qu’avançait mon dépouillement attentif de la trentaine de manuels composant mon corpus, je me retrouvais face à une présencedérisoirede femmes, oui, mais aussi, la plupart du temps, à une absencetotalede femmes autochtones noires ou racisées. S’il ne m’a pas été bien difficile de dresser ce constat à la lecture complète des manuels, les données quantitatives que j’ai recueillies sont venues le certifier de façon évidente. J’ai en effet compilé chacune des mentions des figures masculines et féminines – blanches, autochtones, noires ou racisées – afin de quantifier la représentation de chacune de ces figures dans les récits des manuels. Je termine actuellement la compilation statistique globale et me retrouve avec des ratios frappants : en moyenne, les hommes blancs représentent plus de 95% du contenu des manuels, contre 5% pour les femmes blanches. Ce pourcentage de représentation tombe à environ 2% pour les femmes autochtones et à 0.5% pour les femmes noires. Mais dans la majorité des manuels, elles sont totalement éclipsées du récit. Et si elles sont intégrées, leurs représentations sont marquées par des démonstrations de condescendance hautement stéréotypées.

Il m’est donc apparu que la question de la représentation du genre dans les manuels scolaires ne peut faire l’économie de la question de l’inclusion et de l’exclusion : dans la déjà très faible inclusion des femmes dans les récits se situe une exclusion manifeste des femmes issues de groupes minorisés. En d’autres termes, que la seule prise en compte du genre comme élément d’analyse invisibiliserait encore plus les figures qui avaient déjà été laissées de côté, négligées, oubliées. Nommerleur absence est une première étape pour participer à leur visibilisation, mais cela ne suffit pas : il faut interrogercette absence. À défaut de pouvoir remonter le temps afin d’intégrer leurs histoires, leurs vécus, leurs luttes, leur agentivité, dans les cursus ou les récits dominants enseignés au cours des décennies passées, il s’agit aussi, maintenant, de les faire exister dans les questionnements et la recherche historiques – et pas simplement dans des notes de bas de page.

Surtout, cette démarche d’intégration et de visibilisation à travers des questionnements critiques sur le passé ne peut se faire au détriment des voix et des savoirs historiquement exclus, sans l’écoute des acteur·trice·s qui sont marginalisé·e·s dans la société actuelle. Elle peut par exemple impliquer de choisir d’écouter et de lire au lieu d’écrire. Autrement dit : contribuer à une histoire inclusive, c’est s’engager dans des pratiques qui se doivent de l’être aussi.


 Voici justement quelques suggestions et références, à lire et à écouter…

À lire:

BILGE, Sirma, « Le blanchiment de l’intersectionnalité », Dossier Intersectionnalités, Recherches féministes, no8, vol. 2, 2015, p. 9-32.

Combahee River Collective, “A Black Feminist Statement” dans Eisenstein, Z (dir.), Capitalist Patriarchy and the Case for Socialist Feminist, New York, Monthly Review Press, 1978, p. 210-218.

HAMROUNI, Naïma et Chantal MAILLÉ (dir.), Le sujet du féminisme est-il blanc? Femmes racisées et recherche féministe, Montréal, Remue-ménage, 2015, 278 p.

MAYNARD, Robyn, Policing Black Lives. State Violence in Canada from Slavery to the Present, Halifax, Fernwood Publishing, 2017, 280 p. (Version française : NoirEs sous surveillance. Esclavage, répression et violence d’État au Canada(trad. de Catherine Égo), Montréal, Mémoire d’encrier, 2018, 280 p.)

MUGABO, Délice, « Libérer ma parole », Relations – Dossier. Féminismes : état des lieux, no 762, Janvier/Février, 2013, p. 14–15.

Premiers Peuples : cartographie d’une libération, Liberté, no 321, automne 2018.

ZAAZAA, Amel et Christian NADEAU (dir.), 11 brefs essais contre le racisme. Pour une lutte systémique, Montréal, Somme toute, 2019, 156 p.

En ligne:

Indigenous Ally Toolkit/ Trouse d’outils pour les alliées aux luttes autochtones

À écouter:

NeoQuebec

NOOR

The Woman Power


[1]Je remercie Magda Fahrni, Marie-Hélène Brunet, et Alexis Ross pour leurs avis, commentaires et suggestions sur ce texte.

Gender & History moves to Canada

Katharine Rollwagen, PhD

Vancouver Island University

In August 2018 the North American editorial office for the journal Gender & History moved from the University of Minnesota in Minneapolis to Vancouver Island University in Nanaimo, British Columbia (the journal also has an editorial office at the University of Glasgow). For the last six months, the new editors have been taking up the mantle and having fun in the process. Six months in, it seems like a good time to reflect on my experience as a co-editor so far.

It was just over a year ago that my colleague Dr. Cheryl Warsh met me in the hallway and mentioned that Gender & History was looking for a new home. She asked me and Drs. Cathryn Spence and Laurie Meijer-Drees to apply with her to bring the journal to Vancouver Island University. And I said, “Sure!” But I have to admit I wasn’t very confident. Call it imposter syndrome, but I wasn’t convinced that a smaller university on the western edge of Canada could fill the shoes of a large American institution. It turned out that our size may have been an advantage; word travels fast on a small campus and everyone – from department colleagues to the President – expressed enthusiasm for the idea, backing that enthusiasm with letters of support and offers to help. I hadn’t counted on this substantial support; when others believed we could do it, I began to think we could too. This confidence was shared by the editors in Minnesota and Glasgow who selected us and were keen to put our collective experience and expertise to work for Gender & History.

Despite having experienced the peer-review process as an author, initially I had little sense of what was involved on the other side of the desk. In my early-morning half-sleep nightmares (which every academic has, right?) I imagined an email tsunami and an avalanche of article submissions burying me while an angry mob demanded my expert opinion on a specialized topic I’d never heard of (like I said, imposter syndrome). Throughout the summer months the editors at the University of Minnesota coached us and we and began to set up our own processes and tasks. We were very grateful for their patience, assistance, and encouragement.

There was no tsunami and certainly no angry mob (so far!); however, keeping in sight the various deadlines and aspects of the job is definitely a challenge. Thankfully it’s a rewarding challenge in a couple of ways. Becoming an editor has forced me to set aside time on a daily or weekly basis to engage with emerging historical scholarship on gender. This is particularly challenging at a university where faculty regularly teach seven or eight courses a year. Discussing the merits of manuscripts with my co-editors and with members of the editorial collective in North America and around the world is an honour and pleasure. Being an editor is also welcome reminder that being exposed to a wide range of historical research is valuable and productive. Since I assumed my position at VIU nearly five years ago, my focus has rightly been on students, course development, and my own very specific research interests. But if being an early career scholar feels like climbing a very steep and narrow hill (and we have a lot of those in Nanaimo!), becoming an editor feels like that moment when you look up from your hiking boots and realize there’s a great view. Exposure to this panorama is broadening the scope of my courses and shifting the way I teach. As an added bonus, as editors we get to hire and work alongside undergraduate editorial assistants who are bright, focused, and exceptionally organized.

Gender & History is an international journal, but we’re hoping to add a healthy dose of CanCon to its pages over the coming years. Please submit your research on the histories of femininities, masculinities, and gender relations – from any time period or area, or concerning historiographical or methodological issues – to us. Gender & History aims to engage a broad community of diverse scholars around the world in dialogue about historical conceptions of gender in specific times and places. The UK office is currently asking for proposals for contributions to a special issue on Gender and Reproduction. We also encourage you to contact us if you’d like to be involved in special issues, book review essays, or the Editorial Collective, or would like tocontribute to a forum (combining two to four essays, with critical commentaries about how this particular alignment suggests new lines of inquiry or experiment). You can find more information about submitting to the journal here. We look forward to hearing from you!

Newly Published: IFRWH Newsletter 2018-2019

Now available at the link below!

IFRWH Newsletter WINTER 20182019

CFP: The Western Canadian Studies Conference 2019

We are excited to announce that the fifth in the series of revived Western Canadian Studies Conferences will be held in Brandon from the Wednesday, September 25 to Saturday, September 28, 2019. Brandon University is located on Treaty 2 Territory, the traditional homelands of the Dakota, Anishanabek, Oji-Cree, Cree, and Métis people.

We invite scholars studying all aspects of Western Canada’s past from a range of disciplinary perspectives including, but not limited to, History, Literature, Geography, Indigenous Studies, Political Science, and Gender and Women’s Studies.

In 2019, the Conference will be meeting in conjunction with the Northern Great Plains History Conference (NGPHC). The NGPHC, which meets annually, was formed over 50 years ago by the History Departments at the University of Manitoba and the University of North Dakota to provide a venue for historians working in the Northern Great Plains States and the Canadian Prairies to interact and to present their research. This joint meeting will provide a unique opportunity to explore “intersections and crossings”:  we particularly invite proposals that will explore and compare Indigenous and settler colonial experiences of the northern grasslands on both sides of the international boundary.

Please email proposals to James Naylor (Naylor@BrandonU.ca) by 12 April 2019, indicating “WCSC” on the subject line. We would like to note that the Northern Great Plains History Conference is a general conference, including not only historians of the northern grasslands, but also those who live and work in the region but study any area of history across time and around the world. Historians who live and work on the Canadian Prairies, but study other parts of the world, are welcomed to submit proposals through the NGPHC website: ngphconference.org/call-for-papers/.

Both individual and session proposals are welcome. Individual paper proposals must include a one-paragraph abstract and a one-page CV. Session proposals will include a session abstract, a one-paragraph abstract for each presenter, and a one-page CV for everyone in the session. Proposals for roundtable sessions will include a session abstract and a one-page CV for everyone.

See you in Brandon!

CFP: Interdisciplinary Feminist Session/APC: Session interdisciplinaire et féministe

(le français suit)

Call for papers for Interdisciplinary Feminist Session at Congress2019 

Deadline for abstract submissions: January 28, 2019.

Session Title: Circles of Feminist Conversations. Solidarities and Social Movements for Change beyond Patriarchy

This year our feminist interdisciplinary committee invites papers on the theme of “Circles of Feminist.”

Conversations. Solidarities and Social Movements for Change beyond Patriarchy”. As feminists within and across disciplines, we will collectively explore the types of solidarities, conversations and professional practices that we might have with diverse community members and groups inside and outside academe. Presenters may articulate the particular contributions, historical and/or contemporary, that they feel their feminist approach offers to solidarities and social movements for change amidst and beyond the patriarchal past and present. Papers may take a disciplinary approach (in conversation with other disciplines), an interdisciplinary or an “undisciplined” perspective. Among the topics presenters might wish to explore are:

  • feminist responses to the TRC and engagements with and in Indigenous communities
  • feminist and Indigenous solidarities and conversations
  • creative engagements with feminism, for instance through art, music, theatre, and journalism
  • patriarchy of different sorts and in various contexts and historical periods
  • feminist engagements with communities at the local, regional, national, transnational or global levels
  • feminist social movements for change in contemporary neo-liberalism and neo-patriarchy
  • intersectionalities from a feminist perspective

Organizers: Ann Denis, University of Ottawa, adenis@uottawa.ca; Linda Christiansen-Ruffman, Saint Mary’s University; Elaine Coburn, York University; Kathryn Adams Sloan, Western University; Alana Cattapan, University of Saskatchewan; Amber Fletcher, University of Regina; Ruth Kane, University of Ottawa; Liza Lorenzetti, University of Calgary; Lisa Pasolli, Queen’s University; Kathryn Trevenan, University of Ottawa

The Canadian Sociological Association (CSA) is again allowing us to use its on-line platform for abstract submission – and all abstracts MUST be submitted there. You do not need to be a member of CSA to do so. However, in order to be included in the program and to be allowed to present, all presenters must be paid-up members of one of the co-sponsoring associations (listed below) and have registered for both Congress and that association by April 15, 2019.

Submit your abstract online using the steps below. Please ensure that you have first reviewed the Abstract submission and Presenter Guidelines at https://www.csa-scs.ca/conference/call-for-abstracts/

Then visit the Conference abstract submission system athttp://csa-scs.ca/abstract-submissions

  1. Create an account.
  2. Select ‘Submit an Abstract’and follow the steps for submitting it. The session is ‘Circles of Feminist Conversations’. All (co)-authors must be identified, with their contact information and institutional affiliation. Maximum abstract length is 300 words.
  3. You can revisit your submission to edit it (until Jan 28, when abstract submission closes) and to see its status.
  4. You will be informed of the decisions about your submission by mid-February, 2019.

Co-sponsoring associations:

  • Canadian Association for Social Work Education /Association canadienne pour la formation en travail social (CASWE/ACFTS)
  • Canadian Association for the Study of Women’s Education / Société canadienne pour l’étude sur les femmes et l’éducation (CASWE/ACÉFÉ)
  • Canadian Committee on Women’s History/ Comité canadien de l’histoire des femmes (CCWH/CCHF)
  • Canadian Research Institute for the Advancement of Women/Institut canadien de recherche sur les femmes (CRIAW/ICREF)
  • Canadian Political Science Association (CPSA-ACSP)
  • Canadian Sociology Association/Société Canadienne de sociologie (CSA/SCS)
  • Society for Socialist Studies – Société pour études socialistes (SSS-SES)
  • Women’s & Gender Studies et Recherches Féministes (WGSRF)

Appel pour communications pour la session interdisciplinaire et féministe au Congrès2019

Date limite pour soumission de résumé :Le 28 janvier 2019.

Titre de session : Les cercles de conversation féministe. Les solidarités et les mouvements sociaux qui revendiquent le changement au-delà du patriarcat

Cette année, notre comité féministe et interdisciplinaire invite des communications sur le thème « Cercles de conversation féministe.»

Les solidarités et les mouvements sociaux qui revendiquent le changement au-delà du patriarcat ». En tant que féministes au sein et à travers des disciplines, nous explorerons collectivement les types de solidarités, de conversations et de pratiques professionnels que l’on pourrait avoir avec des membres et groupes de diverses communautés à l’intérieur et à l’extérieur du monde universitaire. Les présentatrices (et présentateurs) peuvent préciser des contributions particulières, historiques et/ou contemporaines, qu’elles/ils croient que leur approche féministe apporte aux solidarités et aux mouvements sociaux de changement au sein du et au-delà du patriarcat du passé et présent. Les communications peuvent avoir une approche disciplinaire (en entretien avec d’autres disciplines), interdisciplinaire ou « indisciplinée ». Parmi les thématiques que les présentatrices (et présentateurs) pourraient souhaitera aborder sont :

  • Des réponses féministes au CVR et des engagements avec ou dans les communautés autochtones
  • Des conversations et solidarités féministes et autochtones
  • Des formes d’implication créatives féministes, par exemple l’art, la musique, le théâtre et le journalisme
  • Le patriarcat de différentes sortes et dans divers contextes et époques historiques
  • Des engagements féministes avec des communautés locales, régionales, nationales, transnationales ou mondiales
  • Des mouvements sociaux féministes en faveur de changement du néolibéralisme et du néopatriarcat contemporains
  • Des intersectionnalités d’une perspective féministe

Organisatrices : Ann Denis, University of Ottawa, adenis@uottawa.ca; Linda Christiansen-Ruffman, Saint Mary’s University; Elaine Coburn, York University; Kathryn Adams Sloan, Western University; Alana Cattapan, University of Saskatchewan; Amber Fletcher, University of Regina; Ruth Kane, University of Ottawa; Liza Lorenzetti, University of Calgary; Lisa Pasolli, Queen’s University; Kathryn Trevenan, University of Ottawa

Encore une fois cette année la Société canadienne de sociologie nous permet d’utiliser sa plateforme en ligne pour la soumission des résumés. Tous les résumés DOIVENT y être soumis. Vous pouvez le faire sans être membre de la SCS. Toutefois, afin d’être inclus dans le programme et permis de présenter votre communication, il faut être membre en règle d’une des associations qui co-marrainent la session (voir la liste en bas), et s’être inscrit au Congrès2019 et pour ladite association avant le 15 avril 2019.

Voici les étapes pour soumettre votre résumé en ligne : revoyez d’abord les lignes directrices relatives à la présentation des résumés et des communications se trouvant à https://www.csa-scs.ca/conference/directives-concernant-la-conference/. Ensuite, visiter le site de présentation de résumés à la conférence àhttp://csa-scs.ca/abstract-submissions. Allez aux écrans en français en cliquant sur l’onglet ‘FRAÇAIS’ en haut à droit.

  1. Créez un compte
  2. Cliquez sur « Soumettre un résumé » et suivez les étapes indiquées. La session est « Circles of Feminist Conversations. Solidarities and Social Movements for Change beyond Patriarchy / Les cercles de conversation féministe. Les solidarités et les mouvements sociaux qui revendiquent le changement au-delà du patriarcat ». Tou(te)s les (co)-auteur(e)s doivent être identifié(e)s, y compris leurs coordonnées et leur affiliation institutionnelle. Le résumé ne doit pas dépasser 300 mots.
  3. Après avoir soumis le résumé, vous pouvez ouvrir une séance pour le modifier (jusque 28 janvier, quand le système de soumission ferme) et vous pouvez vérifier son statut.
  4. Par la mi-février 2019, on vous communiquera la décision au sujet de votre résumé.

Associations qui co-marrainent la session :

  • Canadian Association for Social Work Education /Association canadienne pour la formation en travail social (CASWE/ACFTS)
  • Canadian Association for the Study of Women’s Education / Société canadienne pour l’étude sur les femmes et l’éducation (CASWE/ACÉFÉ)
  • Canadian Committee on Women’s History/ Comité canadien de l’histoire des femmes (CCWH/CCHF)
  • Canadian Research Institute for the Advancement of Women/Institut canadien de recherche sur les femmes (CRIAW/ICREF)
  • Canadian Political Science Association (CPSA-ACSP)
  • Canadian Sociology Association/Société Canadienne de sociologie (CSA/SCS)
  • Society for Socialist Studies – Société pour études socialistes (SSS-SES)
  • Women’s & Gender Studies et Recherches Féministes (WGSRF)

 

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